Choose your language

Keuzehulp

Category
Brake
Eyelets
Weight

RYDE rijdt op research & development

Velgenfabrikant RYDE heeft een naam hoog te houden in de internationale fietsindustrie.De vooraanstaande velgenfabrikant is wereldwijd actief, maar het hoofdkantoor zit gewoon in Boxmeer waar ook de R&D voor de groep plaatsvindt.

Via Van Schothorst en Rigida gaat de historie van het tegenwoordige RYDE International circahonderd jaar terug. Als smederij en wielen makerij begonnen in Barneveld naar de plaats in Boxmeer, waar RYDE heden ten dage nog steeds gevestigd is. In de loop der tijd is het vizier steeds meer toegespitst op de productie van fietsvelgen, waarin het bedrijf sinds de jaren 50 gespecialiseerd is. “Toen de aluminium velgen in opkomst kwamen, besloten de toenmalige eigenaren van Van Schothorst, om wereldwijd een aantal bedrijven erbij te kopen, waaronder ook het in Frankrijk gevestigde Rigida. Behalve het overnemen van bedrijven, waaronder Weinmann Metal Products, was het internationale groeiscenario ook erop gericht om wereldwijd productiebedrijven te starten in onder andere Engeland, Italië, België, Maleisië, Mexico en de USA. In onze topjaren werden wel 20 miljoen velgen per jaar geproduceerd, maar door veranderingen in de markt en een aantal verkeerde beslissingen kwamen diverse bedrijven uit de Rigida Group ook in de problemen,” zegt Jan Willem ten Dam, die in juli 2002 zijn intrede deed bij de Rigida Group.

 
Rigida wordt RYDE
Toen Ten Dam startte bij het toenmalige Rigida, dat behoorlijk uitgehold was, lag een schone
uitdaging op hem te wachten, die in eerste instantie vooral bestond uit reorganiseren en de markt in gaan om de Rigida Group weer gezond te krijgen. Een aantal buitenlandse onderdelen werden verkocht of werden gesloten en enkele bedrijven gingen failliet. De genomen maatregelenhebben effect gehad, want de huidige, afgeslankte, organisatie staat weer gezond in de markt. Om een eigentijdse frisse strakke uitstraling te creëren, werd in 2010 de naam Rigida omgedoopt in RYDE. “We verwachten dat het merk RYDE een nog betere uitstraling zal verwerven dan we met Rigida al hebben bereikt. Natuurlijk gaan we gewoon verder op de oude, succesvolle weg en blijven we alle kennis en ervaring, die is opgedaan in de Rigida periode behouden. Deze vullen we aan met het elan en de kennis van vandaag en morgen,” aldus Ten Dam. De overkoepelende holding RYDE International is nog steeds in Boxmeer gevestigd. Daaronder vallen RYDE BV (Nederland), Rigida (Maleisië), RYDE Hungary (Hongarije) en Bike Parts Hong Kong (Hong Kong). Onder de laatstgenoemde (export)onderneming, vallen ook twee productievestigingen van Weinmann Metal Products in China. De Hongaarse vestiging is eveneens een bijzondere, alleen al vanwege het feit dat deze gevestigd is in de Hongaarse productievestiging van Accell Group. “Het feit dat we inpandig bij Accell produceren betekent dat we daar tegen lokale kosten en zonder verpakkings- en transportkosten kunnen leveren aan Accell, wat voor beide partijen interessant is. Overigens produceren we in Hongarije niet uitsluitend voor Accell, maar ook voor andere klanten. Deze samenwerking bevalt ons zo goed, dat de kans groot is dat we ons capaciteit daar in de loop van 2012 gaan uitbreiden,” laat Ten Dam weten.
 
 
Origineel blijven
Het meest recente nieuws van RYDE is dat ze onlangs in Belgische handen gekomen zijn. Het bedrijf is overgenomen door Famo NV, dat in de fietsenbranche vertegenwoordigd wordt door  Sapim. Met de overname van RYDE wil Famo haar activiteiten uit breiden in het groeiende fietssegment. Zowel RYDE als Sapim zullen onafhankelijk van elkaar blijven opereren in de markt en door eigen management teams geleid worden. “Wij gaan geen spaken maken en Sapim geen velgen, maar het is natuurlijk wel denkbaar dat we ieder onze specifieke kennis van spaken en velgen op een bepaalde manier bij elkaar brengen om tot een beter product te komen.” Ondanks alle reorganisaties wordt er nog steeds veel research en development in de producten gestoken. Ten Dam is van mening dat ze ieder jaar wel een innovatie in de markt moeten zetten. Dat is RYDE aan zijn stand verplicht. “We hebben de laatste tijd heel wat noviteiten gepresenteerd. Enkele voorbeelden: velgen met CSS (carbid supersonic), carbide bekleding op de velgflanken waardoor een velg onder alle weersomstandigheden beter remt en nauwelijks slijt. Of de ANDRA velgen, waar de spaakgaten onder een aangepaste hoek geboord worden waardoor het risico van spaakbreuk belangrijk wordt beperkt. De Antares velg is voorzien van een sleuf aan de zijkant voor de foto-luminescente (glow in the dark) film van Lunasee. Dat hebben we vorig jaar op de FietsVAK gelanceerd. En zo staan er nog wel meer nieuwe ontwikkelingen op stapel, waarover ik nu helaas nog niets kan zeggen,” stelt Ten Dam. “Waar het om gaat is dat we steeds proberen ons steentje bij te dragen aan de veiligheid van de fietser en mede daardoor één van de grootste velgenproducenten in het midden en hoge segment te blijven. Wij zijn natuurlijk bij uitstek een leverancier voor de eerste montage en zitten daarom daar waar de industrie zich bevindt.” Volgens Ten Dam zal dat ook niet snel veranderen. Integendeel. “In het verleden werden wielen nog wel gerepareerd of opnieuw gespaakt, maar dat doet een dealer steeds minder vaak. Het is veel efficiënter om een compleet wiel te vervangen. Die dealermarkt van losse velgen loopt sterk terug.”
 

Verhuizen
Geografisch gezien is de Nederlandse locatie in Boxmeer ideaal. Van daaruit zijn de klanten van RYDE in Nederland, België en Duitsland goed bereikbaar. Toch wil Ten Dam niet garanderen dat ze tot in lengte der dagen in Boxmeer gevestigd blijven. “Voorlopig wel, want het huurcontract is onlangs weer met vier jaar verlengd, maar we kijken natuurlijk wel wat de industrie doet. Mocht de industrie vanuit Europa meer naar de voormalige Oostbloklanden verhuizen, ik sluit niets uit, dan kunnen wij dat in principe ook doen. We houden alle opties open,” besluit Ten Dam.